Bryt arm med stil

Tips 8 Maj 2014

Se till att du sitter på trumf på hand nästa gång grabbkvällen urartar i en manlighetstävling, genom att omsätta på den före detta världsmästaren i armbrytning Neil Pickups bästa tips i praktiken.
armbrytning

GREPPET
”Vik in tummen under fingrarna, lite som ett hookgrepp när du lyfter vikter på gymmet”, säger Pickup. ”Knogarna ska peka upp mot taket. Vrid på handleden så att handen är vänd mot underarmens insida. Om du låter den vrida sig åt andra hållet tappar du styrkan i underarmsmusklerna och du förlorar.”
Tips: Använd en tjock stång
”Jag tränar alltid med tjock stång. Du måste träna din kropp så att din svagaste länk inte blir ditt fall – och grepp- och underarmsstyrkan är den svagaste länken hos de allra flesta.”

TOP ROLL
”Har du långa armar? Då är din överlägsna hävstångseffekt ditt främsta vapen. Försvaga din motståndare genom att sätta press på hans fingrar. Greppa högt upp på hans hand så att han inte kan vrida sin handled inåt. Dra handen bakåt mot näsan – försök inte att bryta åt sidan – och hjälp till med kroppsvikten genom att luta dig bakåt från bordet.”
Tips: Kör mer chins
”En stark rygg är en nödvändighet. Använd breda ryggmuskeln för att dra din motståndare mot dig. Chins med neutralt grepp och sittande rodd hjälper dig att bygga upp den styrka som krävs.”

HOOKEN
”Har du korta armar, men starka biceps? Då ska du greppa din motståndares hand längre ner – runt tumbasen och handleden – så att du kan blockera hans handled med din egen för att undvika att bli utsatt för en top roll. Luta kroppen över armen, vrid handleden mot dig och håll handen nära kroppen. Föreställ dig att du drar handen ner i din egen bröstficka.”
Tips: Justera dina bicepscurls
”Håll armarna raka i rörelsens nedersta läge och vrid handlederna uppåt samtidigt som du lyfter för att träna underarmarna och musklerna som böjer handleden.”

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.