Bli starkare i marklyft

Träning 7 Dec 2016

Andy Bolton, tidigare världsrekordhållare i marklyft, hjälper dig att sätta ett nytt PB i mark.

marklyft

Starta rätt
”Ställ dig med fötterna ­axelbrett isär och låt stången vila mot smal­benen. Börja med att greppa stången med båda händerna i ett överhandsgrepp, något bredare isär än ­fötterna. Byt till ett omvänt grepp när belastningen blir tyngre.”

Tänk på tekniken
”Försök att inte hålla krampaktigt i stången. Du behöver naturligtvis lyfta den med kraft, men ’ryck’ inte i den för hårt eftersom du då riskerar att skada dig. Håll blicken ­riktad rakt fram, andas ut, ta ett djupt andetag och pressa ner hälarna i golvet. Res dig sedan upp med hjälp av kraften från ländrygg, ben och säte, tills stången når knähöjd.”

Sänk stången snyggt
”Se till så att benen och ryggen rätas ut på en och samma gång när du gör övningen. Dra sedan tillbaka skulderbladen och sträck ut nacken när du är rak i kroppen. Behåll hela tiden god kontroll över stången. Vänd sedan på rörelsen för att återgå till utgångspositionen.”

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.