Basövningar del 8: Frivändning

Övningar 27 Aug 2014

Denna explosiva övning bygger styrka och stabilitet från topp till tå.

När du gör frivändningar tränas nästan alla stora muskelgrupper, och tvingas att samarbeta så att du kan lyfta stången från golvet upp till axelhöjd så snabbt som möjligt. Om övningen utförs fel är det lätt att du skadar dig, så börja med en lätt skivstång och lär dig tekniken innan du lägger på mer vikter. När du väl har fått kläm på utförandet kommer du att utveckla en explosiv styrka i hela kroppen som är till fördel såväl i ditt idrottsutövande som i vardagen.

Målmuskler: Hela kroppen

frivandning

Gör så här:
– Stå axelbrett isär med fötterna. Stången ska röra vid skenbenen.
– Huka dig ner och fatta tag i stången med ett överhandsgrepp.
– Lyft upp stången från marken genom att skjuta ifrån via hälarna. Håll coremuskulaturen spänd, bröstet framskjutet och en naturlig svank i ryggen.
– När stången når höfthöjd går du upp tårna, drar axlarna uppåt i en explosiv rörelse och drar upp stången ännu högre med armbågarna riktade uppåt.
– När stången börjar närma sig axelhöjd går du ner på huk under stången och roterar armbågarna framåt så att du fångar upp den på fingrarna och axlarnas framsida.
– Återgå stegvis till startläget.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.