Basövningar del 2: Bänkpress

Övningar 28 Maj 2014

Denna övning bygger muskler och stärker bröst, axlar och armar.
del2bankpress

Det har alltid varit populärt att lyfta bänkpress eftersom det inte finns någon bättre övning för att bygga en stark och muskulös överkropp. Övningen tränar främst bröstmusklerna, men också de främre axelmusklerna och triceps. Innan du börjar lyfta ska du alltid värma upp ordentligt genom att först göra armhävningar och sedan lyfta stången utan vikter i ett eller två set.

Gör så här:
– Ligg på bänken med fötterna i golvet och rakt nedanför knäna.
– Huvudet, överdelen av ryggen och sätet ska ligga platt mot bänken. Spänn coremuskulaturen och håll en naturlig svank i ryggen.
– Håll stången med ett överhandsgrepp något bredare än axelbredd.
– Sänk långsamt ner stången mot bröstet, tills armbågarna är böjda i 90° och stången nästan vidrör bröstet precis ovanför bröstvårtorna.
– Pressa fötterna mot golvet och pressa tillbaka stången upp till startläget.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.