Basövningar del 1: Knäböj

Övningar 21 Maj 2014

Den här klassiska övningen resulterar inte bara i större benmuskler – den hjälper dig dessutom att bygga en muskulös överkropp.
knabojjj

Knäböj är en av de allra mest effektiva basövningarna och tränar de främre och de bakre lårmusklerna, sätet, coremuskulaturen och ryggen – vilket innebär att det kanske är den allra viktigaste övningen i hela din arsenal. Det är visserligen benen som utgör övningens målmuskler, men du frigör dessutom extra testosteron och tillväxthormoner i blodomloppet genom att träna knäböj. Detta är inte bara till fördel för benmusklerna, utan bidrar dessutom till att bygga upp överkroppen och bränna fett.

Gör så här:
– Låt stången vila på axlarnas baksida – inte på nacken – och fatta tag i den med ett överhandsgrepp något bredare än axelbredd.
– Stå axelbrett isär med fötterna och tårna något vinklade utåt.
– Gå långsamt ner med kroppen. Bröstet ska vara framskjutet och blicken riktad framåt samtidigt som du håller en naturlig svank i ryggen. Vikten ska vila på hälarna. Håll hela tiden kroppen upprätt och undvik att vrida knäna inåt eller skjuta fram dem för långt.
– Gå ner med kroppen tills låren åtminstone är parallella med golvet. Ju djupare du kan gå ner, desto bättre.
– Pressa dig tillbaka upp genom att skjuta ifrån via hälarna. Skjut fram höfterna och spänn sätesmuskeln i rörelsens översta läge för att återgå till startläget.

Målmuskler:
– Framsida lår
– Baksida lår
– Säte
– Core
– Rygg

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.