Antioxidanter

Träning 15 Maj 2013

Antioxidanter
Vad är det för något? Antioxidanttillskott innehåller varierande mängder av olika näringsämnen och växtextrakt, som exempelvis betakaroten, C- och E-vitamin, zink, koppar och magnesium. Förutom att de har en positiv effekt på din hälsa i allmänhet, kan antioxidanter också underlätta återhämtningen efter träning.

Varför behövs de? Väldigt intensiv träning kan öka kroppens produktion av de molekyler som kallas för fria radikaler och som kan skada cellmembran, orsaka förändringar i DNA-kedjan och
öka risken för åldersrelaterade sjukdomar och cancer. Viss forskning tyder på att antioxidanttillskott skyddar mot dessa sjukdomar, medan andra studier tyder på att tillskott inte är lika effektiva som de antioxidanter du får i dig via kosten. Det finns heller inte särskilt mycket bevis för att de skulle hjälpa dig att prestera bättre när du tränar.

Vem behöver extra tillskott? Forskarna är inte helt överens, men det brukar sägas att alla borde ta någon typ av antioxidant, på grund av den stressade och hektiska tillvaro vi lever i. Det funkar bäst om man först tar en viss typ av tillskott under en period, och sedan byter till nästa, så testa exempelvis grönt te under tio dagar innan du byter till druvkärnsextrakt.

Hur mycket behöver jag? EU:s rekommenderade dagliga intag av C-vitamin ligger på 60 milligram, medan det rekommenderade dagliga intaget av E-vitamin ligger på tio milligram. Vissa forskare menar dock att det är för lite. Det är emellertid viktigt att komma ihåg att tillskott inte utgör ett alternativ till en nyttig och välbalanserad kost, så sikta på att äta minst fem portioner frukt och grönt varje dag. Genom att äta frukt och grönsaker i så många olika färger som möjligt ser du till att du får i dig mesta möjliga antal antioxidanter.

När behöver jag dem? Det beror på vilket tillskott du tar och vilken effekt du är ute efter. C-vitamin är den antioxidant som passar bäst att ta efter ett träningspass eftersom den blockerar stresshormonet kortisol. Enligt en studie från 2008 är antioxidanter som mest effektiva då de tas i samband med måltid – råttor som utfordrades med rött vin till kött fick färre fria radikaler i sitt matsmältningssystem än de råttor som inte fick något rödvin till maten – men bevisen är inte helt entydiga.

Några biverkningar? Överdriven konsumtion av vissa av de vitaminer som finns i antioxidanttillskott kan leda till vissa typer av biverkningar – enorma mängder karoten kan exempelvis göra huden tillfälligt orange. Dessutom kan mineralerna zink, magnesium och koppar vara giftiga i stora doser. Om du håller dig till den rekommenderade dosen kommer du emellertid inte att uppleva några problem.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.