Äldre, visare, starkare

Tips 24 Apr 2014

Att åldras behöver inte innebära att du blir svagare.

Med ålder kommer visdom – och dessutom styrka, enligt forskning publicerad i The American Journal of Medicine. Friska personer förlorar ungefär 0,5–1 procent muskelmassa per år efter 25 års ålder – en process som kallas för sarkopeni – men med hjälp av progressiv motståndsträning kan du sakta ner denna process. Forskning har visat att denna typ av träning även har fördelar för män i 90-årsåldern, så detta är något du kommer att kunna dra nytta av under hela livet. Progressiv motståndsträning innebär att du ökar vikterna du lyfter, samt frekvensen och längden på dina pass, i takt med att du gör framsteg.

En liknande studie visar att förhöjda nivåer av testosteron hos äldre män korrelerar med minskad muskelförlust. Ett av de bästa sätten att boosta testosteronproduktionen är att använda sig av slowmotion-lyft. Det innebär att du ska köra exempelvis marklyft med relativt höga vikter och få repetitioner, men sakta ner de excentriska och koncentriska faserna för att aktivera fler muskelfibrer och få testosteronet att börja pumpa. Lyft och åldras med stil!

aldrestarkare

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.