3 tips för starkare knäböj

Träning 29 Dec 2016

Siktar du på ett nytt personbästa i knäböj under 2017? Då har vi tekniktipsen som hjälper dig att lyfta tyngre och säkrare!

squat

1 Tårna
”Dina tår ska peka i den riktning som känns naturlig för dig, vare sig det är rakt fram eller lätt utåt sidorna”, säger PT:n Adam Hayley. ”Om du känner dig stel när du gör knäböj så testa att låta tårna peka mer utåt, mot siffran tio respektive två på en urtavla, för att förbättra rörligheten i fotlederna.”

2 Hälarna
”Hälarna är den kroppsdel som håller kontakten med underlaget när du tränar knäböj, och du bör försöka sträva efter att hämta kraft härifrån genom att pressa ner dem i golvet”, tipsar Hayley. ”Om du har lite sämre rörlighet i fotlederna kan du placera viktplattor under hälarna, så att du kommer längre ner med kroppen när du böjer.”

3 Knäna
”Undvik att låta knäna vrida sig in mot varandra när du gör övningen”, säger Hayley. ”När du står i startläget så försök vrida dem utåt sidorna istället, för att aktivera alla de små stabiliserade musklerna som ska hjälpa dig ha en god teknik och orka lyfta tungt.”

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.