Motivation att börja träna

5 Nov 2015

Funderar du på att börja träna? Grattis, då har du redan kommit en bit på vägen. Nu gäller det bara att komma igång, att göra valet och börja leva ett mer aktivt liv. I denna artikel får du tips på hur du motiverar dig själv och tar dig igenom de första träningspassen innan träningen så småningom blir en naturlig del av vardagen.

Så fixar du motivation att träna
Du har förmodligen redan tänkt en hel del på alla fördelar som finns med att träna, förmodligen har du även funderat en del på nackdelarna. Detta är bra, det är viktigt att ha realistiska förväntningar och vara mentalt förbered om man vill komma i form, annars finns risken att man ger upp direkt. Allt är dock inte så tungt som det låter eller verkar, här kommer några korta fakta att ha i bakhuvudet när det är som kämpigast under träningspasset eller om motivationen tryter när du ska iväg:

  • En forskningsstudie från 2009 av Philippa Lally visade att det i snitt tar 66 dagar för oss att börja med en ny vana. Självklart är detta till viss del individuellt och hur svårt vi tycker det är att börja med den nya vanan inverkar också. Men fokusera på huvudbudskapet: Träningen kommer inte alltid att vara ett projekt, tillslut blir den en vana och något naturligt som du bara gör.
  • Träning påverkar humöret positivt eftersom det sätter igång frisättningen av olika ämnen, exempelvis endorfiner, som ökar vårt välbefinnande. Detta gör att vi på sikt blir beroende av träningen eftersom den får oss att må bra. Mer om detta kan du läsa hos Illustrerad Vetenskap.
  • Ingen träning är bortkastad! Skulle du misslyckas med dina träningsambitioner har du ändå gjort något positivt eftersom all träning är bra. Dessutom kan du lära av dina misstag och därmed öka chanserna att lyckas nästa gång du bestämmer dig för att börja träna.

Fotolia_94535490_Subscription_Monthly_M

Inre och yttre motivation
Men hur gör man när motivationen att träna är låg? Då gäller det helt enkelt att hitta motivationsfaktorer som fungerar. Man brukar prata om inre och yttre motivation. Den inre motivationen kommer av sig självt och är sådant vi vill göra för att vi mår bra av det eller tycker är kul, exempelvis läsa en spännande bok eller äta en god middag. Den yttre motivationen handlar istället om att handlingen leder till något vi önskar, exempelvis en belöning för en utförd prestation.

Applicerar vi dessa begrepp på träning så är ett sätt att skapa inre motivation att välja en träningsform man tycker är rolig. Välj en aktivitet du vill göra så blir du automatiskt mer motiverad. Det finns många olika träningsformer att välja mellan, så det finns stora möjligheter att du hittar en variant som passar dig.

Tycker du ändå det är svårt med motivationen gäller det att ta till yttre motivationsfaktorer. Ställ upp mål du vill uppnå. Fotbollsspelare motiveras säkerligen av att de vill komma till Fotbolls-VM eller Fotbolls-EM. På samma sätt kan du sätta upp yttre mål som du tycker fungerar som en belöning. Delmål är inte heller fel, exempelvis att börja med att klara att springa 2 km som sen utökas till 10 km som sen utökas till att bli ett marathon. En annan typ av yttre motivation är att belöna sig själv med en present om man klarar av att hålla igång träningen under en viss tid, exempelvis ett halvår.

Självklart är den motivation som kommer inifrån oftast den bästa, men ibland är det kämpigt och man kan behöva motivera sig extra för att ta tag i träningen. Alla är vi olika och måste hitta olika vägar in i träningen.