3 steg från soffpotatis till atlet

12 Aug 2015

Bara genom att röra sig oftare kan alla svenskar oavsett fysisk status komma att må bättre, men med dessa tre övningar kan nästan alla snabbt komma i riktigt bra form.

Det är viktigt att röra på sig – det vet vi inte minst eftersom svenskar blir allt mer stillasittande, både hemma och på kontoren. Inaktiva aktiviteter som TV-tittande, TV-spel, casino på nätet med mera verkar helt enkelt vara högre upp på priolistan än skogspromenader, lättare joggingturer eller en tur till gymmet.

Här har vi satt samman en lista på tre övningar på gymmet som verkligen sätter fart på fettförbränningen, ser till att du bygger muskler och snabbt gör dig av med alla kilon du samlat på dig under de många och långa TV-kvällarna!

Marklyft
En övning som stärker både ben och bål, och dessutom gör gott för ryggen. Börja försiktigt och arbeta dig uppåt, och se till att tekniken sitter genom hela rörelsen. Om du har ont om tid på gymmet så klarar du dig alldeles utmärkt med bara marklyft.

Knäböj
Stärker liknande muskelgrupper som ovan, och ser även lite extra till att sätesmuskulaturen tvingas svetta för att klara av tyngden. Även här är tekniken av stor vikt, och se till att hålla bröstet spänt och ryggraden rak under lyftet. En mycket bra övning.

Bänkpress
Övningen som många killar spenderar hela sin gymtid på. Det ska inte du göra, även om den definitivt bör vara med på ditt program då den jobbar med bröstmusklerna, men också axlar och armar. Se till att sänka ner stången kontrollerat och skjuta ifrån explosivt, så får du ut max och är på väg mot en riktigt fin överkropp!

bankpressfor